တစ္ခ်ဳိ့ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ဓူတင္ဟုေခၚေဝၚတတ္ၾကတယ္။ဓူတင္ မဟုတ္ပါဘူး ဓုတင္ပါ။ဓုတဂၤဆုိတဲ့ပါဠိပုဒ္ကေန ဆင္းသက္လာတာပါ။ဓုတဂၤ = ဓုတင္
ဓုတင္ဆုိသည္မွာ ကိေလသာတုိ႔ကုိ တဒဂၤပဟာန္အားျဖင့္ ခါထုတ္ဖ်တ္စီးတတ္ေသာ အက်င့္ကုိ ဓုတင္လုိ႔ေခၚတာပါ။ထုိကဲ့သုိ႔ ကိေလသာ တုိ႔ကုိ တဒဂၤ ပဟာန္အားျဖင့္ စြန္႔ပယ္ေနျခင္းကုိ ဓုတင္ေဆာင္သည္ဟုေခၚပါတယ္။
ဓုတင္က တစ္ဆယ့္သုံးပါးထိရွိပါတယ္။အဲဒါေတြက
(၁)။ပံ့သကူ ဓုတင္ =ပံ့သကူသကၤန္းကုိ ဝတ္ရုံသုံးေဆာင္ေသာအက်င့္။
(၂)။တိစီဝရိတ္ ဓုတင္ =သကၤန္းသုံးထည္ကုိသာ ဝတ္ရုံသုံးေဆာင္ေသာအက်င့္။
(၃)။ပိ႑ပါတ္ ဓုတင္ =ဆြမ္းခံ၍ စားေသာ အက်င့္။
(၄)။သပဒါနာစာရိကဓုတင္=အိမ္စဥ္ မေက်ာ္ပဲ ဆြမ္းခံေသာ အက်င့္။
(၅)။ဧကသနိက္ ဓုတင္ =တစ္ေနရာတည္း၌ ဣရိယာပုတ္ မေျပာင္းပဲ စားေသာ အက်င့္။
(၆)။ပတၱပုိဏ္ ဓုတင္ =စားခြက္ တစ္ခုတည္း၌သာ စားဖြယ္အားလုံးထည့္၍ စားေသးအက်င့္။
(၇)။ခလုတ္ပစၦာဘတ္ဓုတင္=ေတာ္ျပီဟု တားျမစ္ျပီးေနာက္ စားေကာင္းေသာ ဝိနည္းကံျပဳထားေသာ
စားဖြယ္ကုိပင္မစားေတာ့ေသာအက်င့္။
(၈)။အာရညကင္ ဓုတင္တ =ေတာရေက်ာင္း၌ ေနေသာ အက်င့္။
(၉)။ရုကၡမူ ဓုတင္ =သစ္ပင္ေအာက္၌ ေနေသာ အက်င့္။
(၁၀)။ေဗာၻာကာသိက ဓုတင္=အမုိးမရွိေသာ လဟာျပင္၌ေနေသာ အက်င့္။
(၁၁)။သုႆာန္ ဓုတင္ = သုႆန္၌ေနေသာ အက်င့္။
(၁၂)။ယထာသႏၱတိ ဓုတင္ = မိမိအတြက္ ခ်ထားေသာ ေက်ာင္းအိပ္ရာ ေနရာ၌သာ
ေနေသာအက်င့္။
(၁၃)။နိသဇၨိ ဓုတင္ = မေလ်ာင္းပဲ သြား၊ရပ္၊ထုိင္၊ဣရိယာပုတ္ျဖင့္သာ ေနေသာ
အက်င့္အားျဖင့္ (၁၃)ပါးရွိပါတယ္။
(၁)။ပ့ံသကူ ဓုတင္
ပ့ံသကူ ဓုတင္ ေဆာက္တည္ေသာ ရဟန္းက တစ္စုံတစ္ေယာက္က လွဴဒါန္းတဲ့ သကၤန္းကုိ မဝတ္ရုံရပါဘူး၊ဆုိလုိတာက သူတစ္ပါး စြန္႔ပစ္ထားတဲ့ အဝတ္မ်ားကုိ ေကာက္ယူ ေလ်ွာ္ဖြပ္
ခ်ဳပ္ဆုိးျပီး ဝတ္ရုံရပါတယ္။ဒါကုိ ပံ့သကူဓုတင္ လုိ႔ေခၚတာပါ။အကယ္၍ တစ္စုံတစ္ေယာက္လွဴတဲ့
သကၤန္းကုိ ဝတ္ရုံလုိက္မယ္ဆုိရင္ ပံ့သကူ ဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။ပ်က္လွ်င္ ျပန္ျပီးေဆာက္တည္လုိ႔ရပါတယ္။
(၂)။တိစီဝရိတ္ ဓုတင္
တိစီဝရိတ္ ဓုတင္ေဆာက္တည္တဲ့ရဟန္းက ခါးဝတ္(သင္းပုိင္)၊ကုိယ္ရုံ(ဧကသီ)၊
ဒုကုဋ္(ႏွစ္ထပ္သကၤန္း) ဟူေသာ သုံးထည္ေသာ သကၤန္းကုိ ဝတ္ရုံသုံးေဆာင္
ရတာပါ။သုံးထည္အထက္ ပုိ၍ သုံးေဆာင္မိလွ်င္ တိစီဝရိတ္ဓုတင္ ပ်က္စီးပါတယ္။
(၃)။ပိ႑ပါတ္ဓုတင္
ပိ႑ပါတ္ဓုတင္ေဆာင္တဲ့ ရဟန္းက ဆြမ္းခံ၍ ရတဲ့ဆြမ္းကုိသာဘုဥ္းေပးရပါတယ္။ပင့္ဖိတ္လုိ႔ကပ္တဲ့
ဆြမ္းကုိ မဘုဥ္းေပးရပါဘူး။ဆြမ္းခံလုိ႔ရတဲ့ဆြမ္းမွတစ္ပါး ပင့္ဖိတ္ကပ္လွဴတဲ့ဆြမ္းကုိဘုဥ္းေပးလုိက္မယ္
ဆုိရင္ ပိ႑ပါတ္ ဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၄)။သပဒါန စာရိက ဓုတင္
ထုိ ဓုတင္ကုိ ေဆာက္တည္ေသာ ရဟန္းရဟန္းက အိမ္စဥ္ မေက်ာ္ပဲ အိမ္စဥ္လုိက္တုိင္းဆြမ္းရပ္ရပါ
တယ္။သုိ႔ေသာ္ ေဘးရန္ ရွိေသာ အိမ္ လမ္း၊ ရြာ စသည္တုိ႔ကုိလည္းေကာင္း၊ဆြမ္းမေလာင္းေသာ
အိမ္ လမ္း ရြာ စသည္တုိ႔ကုိလည္းေကာင္း ေက်ာ္သြားနုိင္ပါတယ္။ဒါေပမယ့္ မက္ေမာေသာ တဏွာေလာဘအျဖစ္နဲ႔ေတာ့ အိမ္စဥ္ကုိေက်ာ္လုိ႔မရပါ။ေက်ာ္မည္ဆုိပါက ထုိဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၅)။ဧကာသနိက္ ဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိ ေဆာင္တဲ့ရဟန္းက တစ္ေန႔လ်ွင္ တစ္ေနရာတည္း၌ တစ္ထုိင္တည္းေသာ ဣရိယာပုတ္ ျဖင့္သာ ဆြမ္းဘုဥ္းေပးရျခင္းကုိဆုိလုိတာပါ။ႏွစ္ေနရာ ၊သုံးေနရာ စသည္ျဖင့္ ေနရာမ်ား၌ဆြမ္းဘုဥ္းမေပးရပါဘူး။ထုိသုိ႔ျပဳမည္ဆုိပါက ထုိ ဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၆)။ပတၱပုိဏ္ ဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာင္တဲ့ ရဟန္းက ခဲဖြယ္ ေဘာဇဥ္ကုိ တစ္ခြက္တည္း၊တစ္သပိတ္တည္း၌ပင္လ်ွင္ ထည့္၍စားရပါတယ္။ႏွစ္ခြက္၊သုံးခြက္ ထည့္ျပီးမစားရပါဘူး။တစ္ခြက္တည္းမွာပင္ စားဖြယ္အား
လုံးကုိ ေရာေမႊ၍ျဖစ္ေစ။တစ္မ်ဳိးျပီးမွ တစ္မ်ဳိးျဖစ္ေစစားရပါတယ္။ေအာက္ထစ္ဆုံးအားျဖင့္ သစ္
ရြတ္စိမ္းကုိမူ လက္မွာကုိင္ျပီးေတာ့ စားနုိင္ပါတယ္။ဓုတင္မပ်က္ပါ။သုိ႔ေသာ္လက္ျဖင့္ကုိင္ျပီး စားမည္
ဆုိပါက ၾကည္၍မေလ်ာ္သျဖင့္ သပိတ္ထဲ၌ ထည့္စားျခင္းသာလ်ွင္ အေကာင္းဆုံးျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ႏွစ္ခုေျမာက္ စားခြက္ သပိတ္ကုိထည့္စားမည္ဆုိပါက ထုိဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၇)။ခလုပစာၦဘတ္ ဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာင္တဲ့ရဟန္းက ဆြမ္းစားစဥ္ ေတာ္ျပီ၊ဗုိက္ျပည့္ျပီ ထပ္မထည့္နဲ႔ေတာ့ဟု တားျမစ္ျပီးမွ
ေနာက္ထပ္ ထပ္စားလုိျပန္၍ အတိရိတ္ဝိနည္းကံ စားထုိက္ေသာ ကံကုိ ဒကာမစီမံေသာ္လည္း ဆြမ္း
ေဘာဇဥ္ကုိမစားရပါ။စားမည္ဆုိပါက ဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။(ထုိဓုတင္မေဆာင္ေသာ ရဟန္းမ်ားက်ေတာ့ ေတာ္ျပီဟုတားျမစ္ေသာ္လည္း တစ္ဖန္ ဒကာ ဝိနည္းကံနဲ႔ ေလွ်ာ္ညီေအာင္စီမံမည္ဆုိပါကစားေကာင္း
စားေကာင္းပါတယ္)။
(၈)။အာရညကင္ဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာင္တဲ့ရဟန္းသည္ အနီးဆုံးရြာနဲ႔ ေလးအတတ္သင္ဆရာ၏ ညွဳိ့တင္ထားေသာ ေလးႏွင့္ အျပန္ငါးရာ အနည္းဆုံးေဝးကြားေသာေတာရေက်ာင္းမွာ ေနရပါတယ္။အေၾကာင္းကိစၥရွိလွ်င္
ရြာအတြင္း၌ေနနုိင္ေသာ္လည္း အရုဏ္မတက္မီ ေတာရေက်ာင္းသုိ႔ျပန္လာျပီး ထုိေက်ာင္း၌ပင္လွ်င္ အရုဏ္တက္ရပါတယ္။က်ိန္းစက္ရပါတယ္။ရြာေက်ာင္းမွာေနလုိစိတ္ျဖင့္ အရုဏ္တက္ခ်ိန္တြင္
ရြာေက်ာင္း၌ေနမည္ဆုိပါက အာရညကင္(ေတာရ) ဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၉)။ရုကၡမူလဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာက္တည္ေသာရဟန္းက အုတ္ၾကြပ္၊ေက်ာက္ျပား၊အဂၤေတ၊သက္ကယ္၊သစ္ရြတ္
စသည္တစ္ခုခုျဖင့္ မုိးထားတဲ့ အရိပ္အာဝါသမွာ သီတင္းမသုံးရပါဘူး။သစ္ပင္ေအာက္၌ပင္လ်ွင္
သီတင္းသုံးရပါတယ္။ဓုတင္ေဆာင္ ပုဂၢဳိလ္ အျမတ္စား၊အလတ္စား၊အညံ့စားဟု သုံးမ်ဳိးသုံးစား
ရွိသည့္အနက္ အျမတ္စားပုဂၢဳိလ္မွာ သစ္ပင္ေကာင္းကုိမေရြးေတာ့ပဲ မည့္သည္သစ္ပင္ေအာက္၌
မဆုိ ေနရပါတယ္။အလတ္စားပုဂၢဳိလ္ကေတာ့ သစ္ပင္ေအာက္ကုိ ေရာက္လာသူမ်ားကုိ အရွင္းခုိင္းခြင့္
ရွိပါတယ္။အညံ့စားပုဂၢဳိလ္ကေတာ့ ေက်ာင္းသား သာမေဏတုိ႔ကုိ သစ္ရြတ္ရွင္း၊သဲခင္း၊နံရံကာ တံခါး
တပ္ေစလ်ွက္ ေနခြင့္ရွိပါတယ္။
အမုိးမုိးထားတဲ့ အရိပ္အာဝါသ ေအာက္တြင္ေနရင္ေတာ့ ထုိဓုတင္ပ်က္ေတာ့သည္။
(၁၀)။အေဗာၻကာသိက ဓုတင္
ထုိဓုတင္ေဆာင္တဲ့ရဟန္းသည္ ဟင္းလင္းျပင္ လြင္ထီေခါင္ျပင္မွာသာေနရပါတယ္။အမုိးရွိတဲ့အရိပ္။
သစ္ပင္စသည္၌ မဝင္ရပါ။သုိ႔ေသာ္ ဥပုသ္ျပဳျခင္း၊တရားနာျခင္း၊စာသင္၊စာခ် ရန္အတြက္ေတာ့ေနလုိ႔
ရပါတယ္။ဆရာဥပဇၥ်ာယ္တုိ႔ရဲ့ ဝတ္ၾကီး ဝတ္ငယ္ျပဳရန္အတြက္ဝင္ခြင့္ရသလုိ ထုိအေၾကာင္းေၾကာင့္ ဝင္ေနစဥ္ မုိးရြာမည္ဆုိပါက မုိးတိတ္ေအာင္ပင္ေနခြင့္ရွိပါတယ္။ဓုတင္မပ်က္ပါဘူး။ထုိကိစၥမ်ားမွလြဲျပီး
အမုိးရွိေသာ ေနရာကုိျဖစ္ေစ၊သစ္ပင္ေအာက္ကုိျဖစ္ေစ ဝင္လ်ွင္ ထုိဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၁၁)။သုႆန္ဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာင္ေသာ ရဟန္းသည္ သုႆန္သုိ႔ ညအခါသြား၍ ထုိသုႆန္၌ ေနျပီး မုိးေသာက္ယံ၌ သုႆန္မွထြက္သင့္ပါတယ္။လူတုိ႔က သုႆန္ဟု သတ္မွတ္ထားေသာ္လည္း သူေသအေလာင္း မခ်
မျမွဳပ္ မရွဳိ့ရေသးလ်ွင္ သုႆန္မမည္ပါ။ဘီလူး သရဲ စသည္တုိ႔ွႏွစ္သက္ေသာ ငါး၊အမဲ၊နုိ့ရည္၊ဆီ၊
တင္လဲ စသည္ တုိ႔ကုိမမွီဝဲရပါဘူးသုႆန္မဟုတ္ေသာ ေနရာ၌ေနျခင္း၊သုႆန္သုိ႔ မသြားေသာေန႔
ရွိလ်ွင္ ထုိဓုတင္ပ်က္ေတာ့သည္။
(၁၂)။ယထာသႏၱတိဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာင္ေသာ ရဟန္းသည္ မိမိအားခ်ေပးထားတဲ့ ေနရာ၊ေက်ာင္းအိပ္ရာ ၌ပင္လ်ွင္ေနရပါ
တယ္။ထုိေနရာ၌ မက္ေမာေသာစိတ္ျဖင့္ မိမိစိတ္ၾကိဳက္ျပဳျပင္ျပီးေနျခင္း၊ေနရာ၌ေနလုိေသာ တဏွာ
ျဖင့္ ရဟန္းငယ္မ်ားေနမရေအာင္ မျပဳလုပ္ရပါ။ေက်ာင္းအိပ္ယာ၌ မက္ေမာေသာ တဏွာျဖစ္ကာမ်ွျဖင့္
ထုိဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။
(၁၃)။နိသဇၨိဓုတင္
ထုိဓုတင္ကုိေဆာင္တဲ့ ရဟန္းသည္ သြားျခင္း၊ရပ္ျခင္း၊ထုိင္ျခင္း၊ထုိင္ျခင္း ဣရိယာပုတ္ျဖင့္သာေနရပါတယ္။ေလ်ာင္းတဲ့ ဣရိယာပုတ္နဲ႔ ေနလုိ႔မရပါဘူး၊ေလ်ာင္း၍ အိပ္စက္ျခင္း
ျပဳကာမ်ွ၌ပင္လ်ွင္ ထုိဓုတင္ပ်က္ပါတယ္။ဓုတင္အားလုံးကုိ ပ်က္မည္ဆုိပါက တစ္ဖန္ျပန္ျပီးေဆာက္တည္လုိ႔ရပါတယ္။ထုိဓုတင္အက်င့္တုိ႔ကုိ စြမ္းနုိင္သမ်ွ က်င့္ၾကံမည္ဆုိပါက လုိခ်င္တက္မက္ေသာ ေလာဘ၊မေက်နပ္ေသာ ေဒါသ၊မုိက္မဲျခင္းေမာဟ စတဲ့ကိေလသာတုိ႔ကုိ
ေခါင္းပါးေစသလုိ ကုသုိလ္မ်ားလည္းတုိးပြားေစျပီးအက်ဳိးမ်ားလွပါတယ္။သုိ႔ေသာ္ ဓုတင္ေဆာင္သူသည္ မိမိဓုတင္ေဆာင္ျခင္းအမွဳကုိ အမ်ားသိေအာင္ လူေတြ့တုိင္းေျပာျပလ်ွက္ က်င့္မည္ဆုိပါက ဓုတဂၤ အပိစၦာဂုဏ္(ဓုတင္၌အလုိေလာနည္းျခင္း)ဂုဏ္ႏွင့္ မဟပ္မိေတာ့ပါ။ထုိ႔ေၾကာင့္
ဓုတင္ေဆာင္သူသည္ မိမိ ဓုတင္ေဆာင္သူ အျဖစ္ကုိ မေျပာမိေစရန္ သတိထားဖုိ႔လုိအပ္လွေၾကာင္းကုိ
သိေစလုိသျဖင့္ ဓုတင္(၁၃)ပါးအေၾကာင္းကုိ တင္ျပေရးသားလုိက္ပါသည္။
အားလုံးကုိယ္စိတ္ႏွစ္ပါးက်န္းမာခ်မ္းသာၾကပါေစ။
No comments:
Post a Comment